Brigitte Sindelar módszerét Zsoldos Márta ültette át a magyar nyelvre, innen az elnevezés. A program a tanulási és magatartási zavarokat okozó részképesség-gyengeségek felismerésére és fejlesztésére szolgál óvodás- és iskoláskorban, az egyes területek célzott fejlesztésével. Az I. program az óvodásokkal, a II. az iskolásokkal foglalkozik.

Milyen területeket fejleszt pontosan?

  • A módszer zsenialitása éppen ebben a kérdésben rejlik. Ugyanis ez egy komplex terápia, amely egyszerre fejleszt több területet, de azokkal elszigetelten, egymás után foglalkozik. Az alábbi területeket érinti: vizuális és auditív differenciálás, tagolás, memória, szerialitás, intermodalitás, valamint téri orientáció.

Melyik korosztálynak ajánlott?

  • Az I. programmal az óvodásokat lehet fejleszteni, különösen azokat a gyerekeket, akik az iskolába lépés előtt állnak. A II. program az iskoláskorúakat segíti. 

Hogyan zajlik a felmérés?

  • Komplex állapotfelmérés előzi meg a terápiát. Ezt általában 2 vagy 3 ülésben veszi fel a terapeuta, majd az eredményeket kiértékelve elkészíti a fejlesztési tervet: kiválasztja, mely területekre kell a leginkább fókuszálni. Én magam a diagnosztikáját szeretem leginkább ennek a módszernek, ugyanis részletes képet nyújt a gyermek részképességeiről. Asztalnál végezhető feladatokkal mér – írni, rajzolni kell, kártyákat használni.

Milyen ütemtervben halad a fejlesztés?

  • A fejlesztés maga akár otthon is végezhető – rendszeres konzultálás mellett. Napi 10-15 percet vesz igénybe, ez nagyjából 4-5 feladat, tehát nem unalmas a gyermekek számára.

Hol lehet elérni a Sindelar-Zsoldos programokat?

  • Előfordulhat, hogy a szakszolgálatoknál ezzel a módszerrel vizsgálják a gyermeket, amennyiben az ott dolgozó szakemberek rendelkeznek ezzel a képesítéssel. Magánúton is dolgoznak Sindelar-terapeuták, viszont mivel ez egyetlen módszer, napi 10-15 percet vesz igénybe, kizárólag “sindelaros” fejlesztő nincs. Érdemes utánajárni, melyik szakember használja ezt a módszert.

Milyen problémákkal érdemes Sindelar-Zsoldos terapeutát keresni?

  • Mivel én a II. programot végeztem, azzal dolgoztam, dolgozom, arról tudok részletesebben beszélni. Akkor segíthet a program, ha az iskolás gyermeknek jól láthatóan elmarad valamelyik részképessége a korosztályától: tehát görcsösen vagy csúnyán ír, nehezen tartja a sort (vonalközt), sok hibával másol, betűket kever olvasás vagy írás közben, nehezen tanul meg olvasni, nem érti, amit olvas, figyelme elkalandozó, a feladatoknak csak egy részét képes végrehajtani (mintha nem emlékezne az egész feladatra), nehezen tanul verset, nehezen ismétli el a hallottakat. A Sindelar-program gyakran jár párban mozgásfejlesztéssel, ketten együtt adnak ki egy rendkívül komplex terápiát.

Hájer-Jánosi Eszter, Fejlesztotar.hu

Related Posts

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük