Interjú Szabó Barbarával
A KMT a Komplex Mozgásterápia rövidítése. A fejlesztő módszert Kulcsár Mihályné Panni néni dolgozta ki az idegrendszer érésének, fejlesztésének segítésére.
Milyen területekkel foglalkozik?
- Kidolgozott feladatsorok vannak az agy egyes területeinek stimulálására. Célzottan fejleszt egy-egy elmaradt részterületet, azonban komplex eredményeket hoz a módszer.
Melyik korosztálynak ajánlott?
- Felső korhatár nincs! Idős embereket is tornáztattam sikerrel, számos öregedéssel járó tünet csökkent náluk (memóriagondok, koordinációs problémák, szédülés stb). Az alsó korhatár kb. a 2 éves kor.
Hogyan zajlik a felmérés?
- Minden esetben egy komplex állapotfelméréssel indul a terápia, hogy feltérképezzem a gyermek állapotát. Ebből kiindulva teszem meg a fejlesztési javaslatot.
Milyen ütemtervben halad a terápia?
- Mivel a mozgás az alapja a kognitív területek beindításának, a gyermeknek (vagy felnőttnek) minden esetben járnia kell mozgásos órára. Ez vagy csoportos torna hetente kétszer, vagy otthoni tornát írok elő. Az otthoni torna esetében az előre megtanult mozdulatsort otthon a szülővel végzi a gyermek heti 4-5 alkalommal. A tornát kiegészítve szoktam javasolni az egyéni fejlesztést, melyen célzottabban fejlesztünk egy-egy kognitív részterületet. Azt szoktam mondani, hogy ez maraton és nem sprint. Változás már korán, heteken belül tapasztalható, azonban ez még nem tartós eredmény, könnyen visszaesik a fejlődés – például egy betegség alkalmával, amikor megszakad a fejlesztés folytonossága. Minimum 1 év a beépülési ideje, 1-2 év, mire az új idegpályák stabilan kialakulnak az idegrendszerben és tartós eredményeket hoznak.
Hol lehet elérni aKMT-t állami finanszírozással és magánúton? (Mi a szülő első lépése, ha úgy gondolja, erre van szüksége a gyermekének?)
- A KMT-t magánúton lehet csak elérni. Interneten érdemes utánajárni, hogy a lakóhelyen vagy ahhoz közel ki használja ezt a módszert.
Milyen problémákkal érdemes megkeresni egy KMT-terapeutát?
- Egészen pici kortól foglalkozom a gyerekekkel. Ilyenkor tipikus problémák: a szobatisztaság, megkésett beszédfejlődés, alvászavar, szeparációs szorongás. A későbbiekben, óvódás korban: nagymozgás, koordinációs problémák, egyensúlyproblémák, finommotorika gyengesége, „nem rajzol a gyerek”, kialakulatlan dominancia vagy éppen keresztdominancia-problémák, logopédiai problémák (pl. hangzótévesztés), iskolaéretlenség, feladattartás vagy feladattudat problémái, figyelem-koncentrációs problémák, magatartás-szabálytartás problémák, kudarctűrés. Iskolás korban mindezek mellett már kirajzolódnak a konkrét részképesség-zavarok, a “diszek”, a tanulási problémák.
És téged mivel lehet megkeresni?
- Nálam sokféle módja van a fejlesztésnek, a gyermek problémáihoz igazítva kezdünk mindig bele. Ahogyan már korábban említettem, a mozgás az alapja a kognitív területek beindításának, tehát nálam mindenki tornázik – vagy csoportban, vagy otthon. Ez gyakran kiegészül a kognitív egyéni fejlesztéssel. Ezen kívül vannak kiscsoportos foglalkozásaim is, például iskola-előkészítő foglalkozás és kiscsoportos iskolás foglalkozás. Nyaranta pedig tematikus táborokat szervezek, ahol kézműveskedünk, kirándulunk, kutyaterápiás foglalkozásokon veszünk részt.