Valóban minden fejleszti a finommotorikát?

Avagy a vízbedobós úszásoktatás technikája az írásmozgásban: fogj egy ceruzát, és színezz vonalon belül…

A közösségi oldalakat pörgetve a legkülönfélébb gyermekjátékok bukkantak fel előttem, és szinte mindegyik fejlesztette a finommotorikát – címke szerint. Az hagyján, hogy minden olyan feladatot, amelyhez ceruza vagy toll szükséges, finommotorika-fejlesztésnek hívnak, de már a legegyszerűbb műanyag játékra is felírják: finommotorikát fejlesztő játék.

Na de mi is pontosan a finommotorika, mikor és hogyan érdemes fejleszteni?

Jól érzékelhetően összetett szó: apró, precíz mozgásokat jelent. Tehát a kéz mellett a szem, arc, beszélőszervek tudatos mozgatását is magába foglalja. A legtöbbször azonban mégis az írás kapcsán beszélnek róla.

Sokkal hamarabb elindul a kéz finommotorikájának természetes fejlődése, mint ahogyan azt a fejlesztőjátékok sugallják nekünk. Már a csecsemőkorban, 7 és 12 hónapos kor között elképesztő változás megy végbe a csöpp kis kezekben, ujjakban, és ennek köszönhetően az agyban is. Míg 7 hónaposan tenyérrel emeli fel a kockát a gyermek, egyévesen már csippent, vizsgál, forgat. A világ megismerésének eszköze lesz az egyre inkább kifinomult kézmozgás és a szem-kéz koordináció. 

Hogyan lehet ilyen fiatalon finommotorikát fejleszteni?

A csippentős játékok és a csippentős táplálkozás már babakorban is kiválóan fejleszt. 

2 éves korban már bátran lehet nagy méretű és gyenge ruhacsipeszekkel játszani, egyik tárgyról a másikra, baba ruhájáról anya ruhájára csipeszelni. 

2 és 3 éves kor között a gyurma segíthet a tenyér és az ujjak erősítésében, pontosabb irányításában, emelett a kreativitást is fejlesztheti, főként, ha az elkészült formákkal történetet mesélnek el.

Ugyanebben a korban már elindulhat a gyöngyfűzés is, először természetesen nagy fagyöngyökkel. A szem-kéz koordinációnak is nagy segítsége lehet.

Majd a közösségbe lépésnél az élet maga is megannyi feladatot ad a gyermekeknek: az öltözésnél gombolni, cipzározni kell, esetleg befűzni a cipőt. Mind-mind arra kényszerítik az ujjakat, hogy összehangoltan és pontosan dolgozzanak. 

Gyorsabb megvenni a színes, állatmintás csiptetős játékokat, de épp annyit tesznek a finommotorikáért, mint egy közös teregetés. És utóbbi legalább együtt töltött időnek sem utolsó, ugyanis kiválóan alkalmas a beszélgetésre minden monoton, különösebb figyelmet nem igénylő munka.

Idősebb gyermekeknél a fentebbi játékok kisebb méretű, összetettebb variációi tovább fejleszthetik a kéz finommotorikáját. Már meg lehet próbálni üveggyöngyből állatot fűzni, esetleg rizsszemet válogatni a közös főzésnél. Vannak egyedi formájú puzzle-ök, melyeket kimondottan nehéz összeilleszteni. Türelmesebb gyermekeknek ez kiváló ajándék. De egy egyszerű szemöldökcsipesszel is adható megfelelő nehézségű feladat, akár viccesen, az operálós játékokat utánozva.

Ezek a játékok óvodáskorban megerősítik, kellően ügyesítik a kezeket, ujjakat az iskola előtt. A kéz csontosodásához képest túl hamar kell a gyerekeknek rendszeresen ceruzát fogniuk a kezükben. Ezt bár sok  szakember említette sok fórumon, még mindig nem történt érdemi változás. Így fel kell készíteni a gyermekeket arra, ami rájuk vár.

Az, hogy a ceruzahasználat fejleszti a finommotorikát, nem szerencsés kijelentés. Egyrészt mert az írásmozgás valójában grafomotorika, egy kisebb és behatároltabb halmaz. Másrészt épp azért lenne szükség a fejlesztésre, hogy a ceruzahasználat már készségszintű legyen, mire szükség lesz rá. 

Related Posts

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük