Összeszedtünk néhány ötletet, fejlesztő játékot, amely nagycsoporttól felső tagozatig játszható. Motiváló a gyerekek számára, ha ismerős játékkal játszhatnak, különösen, ha a szerepek olykor meg is cserélődnek. Hagyd, hogy néha ők is adjanak feladatot neked! Még a kreativitásukat is fejleszted vele. 

Pukkantsd ki azokat, amelyeknek olyan színe van, mint a …

 NAGYCSOPORTOSOKNAK:

  • Nézz szét a teremben/szobában, és keress több jól látható tárgyat, amelynek azonos színe van! Mondd ki a tárgyak nevét (pl. ablakkeret és játéktároló)! A gyermeknek meg kell találnia a tárgyakat, ez a figyelmét fejleszti, majd ki kell pukkantania az ilyen színű buborékokat (ez a munkamemóriát segíti, hisz a keresés alatt végig fejben kell tartania a feladat második felét).

1-2. OSZTÁLYOSOKNAK:

  • Nézz szét a teremben/szobában, és keress egy viszonylag jól látható tárgyat! Mondd ki a tárgy nevét (pl. virágcserép)! A gyermeknek meg kell találnia a tárgyat, ez a figyelmét fejleszti, majd ki kell pukkantania az ilyen színű buborékokat (ez a munkamemóriát segíti, hisz a keresés alatt végig fejben kell tartania a feladat második felét).
  • Mondhatsz olyan dolgokat is, amelyek nincsenek a gyermek szeme előtt, de biztosan jól ismeri. Pl: alma, nap, fű, az olvasókönyv borítója, a kakas taraja…
  • Tananyaghoz kötve: szótagolva mondd ki annak a tárgynak a nevét, amelynek a színét ki kell pukkantani. Pl: „Pukkantsd ki azokat, amelyeknek olyan színe van, mint a sző-nyeg!”

3-4. OSZTÁLYOSOKNAK:

  • Nézz szét a teremben/szobában, és keress egy apró vagy félig elfedett tárgyat! Mondd ki a nevét, esetleg picit írd körül! Pl: a krokodil szeme (ha van plüss krokodil), a lány bagoly hasa (ha van baglyos falmatrica), vagy egy olyan kupak, amelyet egy lila ceruza takar. A gyermek megkeresi, majd kipukkantja az ilyen színű buborékokat. Ez a korosztály már élvezi a kihívásokat, ők maguk is nehéz feladatot adnak majd. Ezzel a feladattal fejleszted a figyelmét és a munkamemóriáját is.
  • Köthető akár számossághoz is: ha van egy csomag színes ceruza előttetek, mondhatod, hogy azt a színt pukkantsa ki, amelyből három van a ceruzák között.
  • Tananyaghoz kötve:
    • Úgy mondd ki a tárgy nevét, amelynek a színét ki kell pukkantani, hogy csak a magánhangzóit mondod! „Pukkantsd ki azokat, amelyeknek olyan színe van, mint a A-I!” Ekkor előfordulhat, hogy a gyermek nem a radírra, hanem valami másra gondol. Ekkor csak jelezd, hogy nem arra gondoltál, keressen tovább.
    • Ne mondd ki a szót, amelynek színét ki kell pukkantania, hanem írd körül! Pl: Pukkantsd ki azokat, amelyeknek olyan színe van, mint annak az állatnak, aki a fák legtetejéről is le tudja legelni a levelet! (Zsiráf=sárga).

FELSŐSÖKNEK:

  • Nézz szét a teremben/szobában, és keress egy olyan tárgyat, amelyből több különböző színű is megtalálható! A leírásodban részletesen fogalmazd meg a tárgy elhelyezkedését! Ha megtalálta, ki kell pukkantania az ilyen színű buborékokat. Ezzel a feladattal nem csupán a figyelmét és a munkamemóriáját, de a vizuális differenciálást is fejleszted. Ha az első feladat könnyen ment, még inkább részletezd az elhelyezkedést, hogy minél több információt kelljen rendeznie, feldolgoznia és megjegyeznie. Pl: Pukkantsd ki azokat, amelyeknek olyan színe van, mint annak a könyvborítónak, amely a szekrény középső polcának jobb oldalán található, és rajta kívül csak két magasabb könyv van.
  • Nyelvtan-helyesírás tananyaghoz kötve:
    • Szófajok: Olyan szavakat írj körül, amelyek azzal a betűvel kezdődnek, mint a szín, amelyre gondolsz! Pl: Pukkantsd ki azt a szín, amelynek neve ugyanazzal a betűvel kezdődik, mint az a melléknév, amelyet arra a cipőre használunk, amiben jó érzés sétálni. (kényelmes=kék)
    • Anagramma: Keverd össze a szín betűit, úgy mondd ki, vagy mutasd meg leírva a gyermeknek! Pl: Pukkantsd ki azokat, amelyeknek „garás” a színe! Itt persze mindenképp le kell tisztázni először a játékszabályt. 😊

Elérhető a módszertani segédletünk közel 80 pop ites fejlesztő feladattal:

fejlesztotar.hu/segedletek/pop-it-modszertani-segedlet

Related Posts