Játékok memóriakártyával ovisoknak és elsősöknek

Összeszedtünk néhány memóriakártyával játszható játékot, feladatot ovis és első osztályos gyerekcsoportoknak. Az ötletek után tippeket is olvashatsz, melyekkel színesítheted, komplexebbé teheted a játékokat. Mindenhol jelöltük, mit fejleszt az adott játék a memórián kívül. Mindegyik átalakítható szülő-gyermek párosra is.

És máris egy általános tipp: a memóriakártyákon szám- és betűképek is szerepelhetnek, ha elsősökkel játszol.

Klasszikus memóriajáték #vizuális figyelem

Rakd ki a kártyákat lefelé fordítva. Minden játékos két kártyát fordíthat fel, ha ezek azonosak, akkor párt talált. Akinek a játék végén több párja lesz, az nyer.

TIPP!

A gyerekek ne vegyék magukhoz a megtalált párokat, hanem hagyják a helyükön, csak felfordítva. A játék végén még egy plusz memóriagyakorlatot jelent a szétosztás: meg kell keresni, melyiket ki találta meg a játék során. Ez nem annyira könnyű, mint amilyennek hangzik.

TIPP! +számolási készség

Miután minden kártya a gazdájához kerül, nevezzétek meg a számosságukat, és hasonlítsátok össze, melyik a több! Ehhez jó szemléltetés, ha egymás mellé, oszlopba rendezitek a kártyákat, így látják a gyerekek, melyik oszlop a legmagasabb. Ezután egészítsétek ki gondolatban az alacsonyabb oszlopokat! Vajon hány kártya kellene hozzá, hogy ugyanakkora legyen? Ez a tipp minden más játék után alkalmazható.

Mindkettőt vedd el! #vizuális figyelem #auditív figyelem #ritmusérzék #szabálytudat #feladattartás

A kártyákat szabálytalan alakzatban helyezd el az asztalon vagy a szőnyegen. Minden kártya legyen távol a párjától. A játékosok üljenek körben, egyenlő távolságra a játéktértől. Válassz egy mondókát, amit minden kör elején elmondanak a gyerekek, hozzá váltott kézzel doboljanak egyenletes mérőt. (Az én személyes kedvencem ehhez a játékhoz: Dolgozzatok legények, holnap lesz a vásár, kifizetlek benneteket, ha megjön a császár.) A mondóka végén mondd ki valamelyik kártyán szereplő dolog nevét. A gyerekek csak a szemükkel keressék, mert csak akkor nyúlhatnak hozzá, ha már mindkét kártyát megtalálták. Ha valaki csak egy kártyához nyúl, a kör érvénytelen.

TIPP! +beszédhanghallás

Ahogy csökken a kártyák száma és könnyen megtalálható a pár, becsapós feladattal nehezítheted a játékot. Olyan dolognak mondd a nevét, ami hasonló hangzású a látottak valamelyikéhez, még sincs ott. Például állatos képek közt az asztalon van még a béka, de a játékvezető a Béla szót mondja. Ha valaki hozzáér a békához, a kör érvénytelen.

TIPP! +olvasástechnika +téri tájékozódás +beszédhanghallás

Ha a kártyákon nyomtatott kisbetűk szerepelnek, a becsapós feladat különösen jól fejleszti a beszédhanghallást és a téri tájékozódást is. A hasonló betűk (p, d, b, q) megkülönböztetése nem egyszerű feladat.

Arra a képre gondolok… #beszédértés #auditív figyelem #vizuális figyelem

Írd körül valamelyik kártya képét, aki kitalálja, azé a pár.

TIPP! +fonológiai tudatosság

Mondd szótagolva/hangokra bontva a kártyákon szereplő kép nevét. Ha ez már jól megy, mondd csak a kezdő szótagot. Ez a játék minden más játék utáni elpakolásnál használható.

Találd meg a párját! (Kisebbenek.) #vizuális figyelem #analógiás gondolkodás #téri tájékozódás

Tedd egymás mellé a párok egyik tagját. Korosztálytól függően és képességekhez mérten különböző elemszámban. Mondjátok el sorban, mit láttok a képeken. A párjaikat add a gyerekek kezébe, keressék meg, hová illik a náluk lévő kártya, hol van a párja. Ezután fordítsd le az eredeti sort, majd add vissza a gyerekeknek a párokat. Most így kell elhelyezniük a megfelelő kártya alá a náluk lévőt. Ha letették, fordítsd fel az eredetit, hogy lássák, helyesen párosították-e.

Mi volt a sorrend? #szerialitás #vizuális figyelem #auditív figyelem #munkamemória

Mivel a memóriakártyákban mindenből kettő van, így alkalmas arra is egy pakli kártya, hogy az általad kirakott sort visszakérd a gyerekektől.

LÁTOM-HALLOM: Rakj le egy sort, közben mindig nevezd meg az adott kártyát. A gyermek végig lássa és hallja lerakás közben. Majd rakja ki ő is, pontosan ugyanabban a sorrendben. Ezzel a balról jobbra történő haladást is erősíted.

LÁTOM: Az előző nehezített változata, ahol sem te, sem a gyermek nem mondhatja hangosan a képek nevét.

HALLOM: Ne rakd le a kártyákat, csak mondd el a nevüket. Többször is elismételheted. Ha a gyermek elakad, akkor a kirakás közben is elmondhatod újra.

LÁTTAM-HALLOTTAM: Az első feladat egyik változata, ahol miután kiraktad és el is mondtad a sort, szedd össze a kártyákat.

LÁTTAM: A második változata, ahol miután leraktad a kártyákat, össze is szeded azokat.

HALLOTTAM: A harmadik változata, ahol csak a kör elején mondod el a kívánt sort, közben már nem segítesz.

Related Posts